ARCADINATOR | it`s all about the pixels

КАК ДА СИ НАПРАВИМ АРКАДЕН КАБИНЕТ - част I


И беше лето 2013-то... Аркадинаторът отиде при геймърите и им каза: „О, вий неразумни люде! Поради что се мъчите да играйте триизмернови игри дето животите ви са все бая, продълженията безкрайни, а сейфовете незаприщени? Не вий ли йе срам да сторите лошо на ближния си NPC, да го биете и да го млатите,  да го стреляте и да го колите, до дека екраниот ви стане цял в кървища и черва? Не ви ли ищи сърцето умиление, изнурено от фрагове и ЕЛО-та?” И най-после още рече: „Ще въздигна аркаден кабинет от стари педечета, от китайски чаркове, та да може вий неуки геймъри да изпитате земното щастие и да се възрадвате на безкрайните ретро благини. И ще видите истината, и ще откриете правата вяра! И нека Pong, Pac-Man, и светото Mario се смилят над грешните ви души... Атаримин!”

Носталгия е дума, описваща слабо чувството напиращо в мен, когато видя аркадна машина. Ретро романтика е словосъчетание, което неумело пресъздава емоциите ми, когато хвана ръчката и започна да помпам бутоните. Да си го кажа направо - аркадните кабинети, аркадните игри и всичко, свързано с тях са ми голяма, голяма слабост.

Когато случайно попаднах на една стара тема от форума на hardware.bg, в която един пич разказваше как си е сглобил MAME Arcade Cabinet, внезапно ме осени прозрение. Казах си – дали не мога да си направя и аз... Мога!

Тази мисъл не ме оставяше на мира поне седмици наред. Имах нужда от сериозен план, за да мога да реализирам подобен проект. И така започнах да проучвам... От самото начало бях наясно с няколко неща:

1. не исках аркаден кабинет, който да върви с MAME
2. не исках аркаден кабинет с компютърен монитор (ако ще е гарга да е рошава!)
3. исках да имам максимално много игри
4. не съм супер сръчен и не разполагам с инструменти

Тъй като не разбирах нищо от електрониката на аркадите и от дървообработка, трябваше да почета сериозно. Изядох една дузина форуми, блогове и какви ли не сайтове. Гледах и доста видеа в тубата (най-много ми помогна този канал). След като бях малко по-наясно с нещата, ми се избистри следната концепция – трябва да си купя стар аркаден кабинет и да го реставрирам. Така нямаше да се налага да се правя на мебелировчик, щях да имам автентичен CRT монитор, нямаше да се налага да купувам скъпи инструменти. Проблемът с много игри обаче остана да виси, но за него по-късно.

Как се намира стара аркада в Бг? Много трудно. Гугъл ми даваше много постни резултати. Успях да открия няколко фирми, които все още се занимават с “развлекателни автомати”, но само една от тях ми върна отговор. Срещнах се със собственика, ходих на оглед в някакви безумни складове в индустриалната зона до кв. Дружба и то само, за да чуя солената му цена от минимум 400-500 лв. за работеща аркада в ужасно състояние и към 1000 лв. за такава в много добро състояние. Имаше нещо гнило в тази работа. Поне научих доста полезни неща от шефа на машинките.

Следващият ми сърч, разбира се, беше в Prodavalnik-а. Да живее продавалника! Успях да открия няколко стари аркади, цените бяха повече от прилични (между 100 – 250 лв), но всички се намираха на майната си спрямо мен – Русе, Хасково, Варна... Трябваше да измисля евтина доставка и това ме бавеше. Докато изчислявах всякакви сложни схеми се появи едно момче от Самоков, което имаше скромна аркада за продаване. Не изглеждаше много добре, но се уговорихме, ако ми я докара до вкъщи да си стиснем ръцете – цената ме устройваше. Човекът беше много точен и още след седмица дойде до нас. Качихме аркадата вкъщи и... бях доста разочарован. Кабинетът беше яко кочина, а и не функционираше изправно. Нямах никаква идея какво ще го правя, но бях дал дума да го купя без да се пазаря. Преглътнах горчилката и се разделих със 150 лв.








Части и игри дори не се опитах да търся в нашата мила татковина. Пробвах стандартните ebay и amazon, както и няколко други сайта за ретро гейм техника. Цените бяха високи, доставката също. В един от ретро гейм сайтове забелязах, че продават мулти гейм PCB. Какво пък е това животно? Нека обясня: старите конзоли (Atari, NES, Sega Mega Drive), както знаете, представляват платка-дъно, в която интегрираме платка-игра и магията се случва. При аркадите дъното и самата игра са една единствена голяма платка. Затова и в един аркаден кабинет навремето имаше по една игра. Мулти PCB е съвременна приумица (мощно дъно с голям мемори чип), която събира стотици игри и ги емулира подобно на компютър. Откъде да намерим подобно нещо? Разбира се, от китайците. Благодарение на чудото на интернет открих следния завод от дълбоката китайска провинция и си харесах подобна оферта с PCB, което се казвашe Just another Pandora's Box. Цената – най ниската възможна, игрите – много, частите – нови. Перфектно!


Единственият проблем с китайските части беше... доставката. Платих над 50 долара за доставка с DHL, за да съм сигурен, че всичко ще е наред. И всичко беше… докато нещата ми не пристигнаха в българските митници. Изкарването на колета от там беше истинска одисея, за която мога да напиша цял отделен пост. Време за доставка – по-малко от 10 дни, време за освобождаване от митница – близо 3 седмици. Абсурдно. По-абсурдно. България.

Забравих да спомена, че аркадата, която купих от момчето дойде с две платки – Joe& Mac: Caveman Ninja и някакъв странен китайски пъзел. Като се има предвид, че първата е една от любимите ми аркадни игри от детството, бях доста доволен. Pandora-та от Китай, от своя страна имаше Cadillacs & Dinosaurs, Street Fighter, Metal Slug, Punisher, Knights of the Round,  Final Fight, King of Fighters и още десетки супер любими игри. Нямах търпение да сглобя купчината боклуци, която бях събрал и да започна да играя.

Как се случи това? Очаквайте скоро в част II




3 Коментара:

Анонимен каза...

Eвалата!

Анонимен каза...

А част 2?

Unknown каза...

Браво!

Публикуване на коментар